Rijden op LNG

Ook vrachtwagens op aardgas kunnen op CNG (gecompresseerd aardgas) rijden, maar voor lange trajecten rijden ze eerder op vloeibaar aardgas of LNG (liquefied natural gas).

Bij LNG wordt aardgas vloeibaar gemaakt door het op omgevingsdruk af te koelen tot -162 °C. Op deze manier wordt het volume 600 keer kleiner. Zo kan er een grote hoeveelheid energie worden opgeslagen in de speciale tanks die het LNG als een thermos koud houden.

Doordat in een LNG-tank drie keer meer energie kan worden opgeslagen dan in een CNG-reservoir, wordt de autonomie van de vrachtwagen aanzienlijk vergroot – tot op het niveau van een traditionele dieselvrachtwagen. Deze vorm van vloeibaar aardgas is dus zeer interessant voor langeafstandstransport.

In Europa voorzien steeds meer landen LNG-bevoorradingsstations. Het zal dus mogelijk zijn om zich overal in Europa met LNG te bevoorraden. Het eerste LNG-station voor vrachtwagens zal binnenkort in België zijn deuren openen.

Het LNG kan bovendien opnieuw vergast worden in het tankstation om daarna CNG-voertuigen te bevoorraden. In dit laatste geval spreekt men over L-CNG installatie.

Eerste LNG en L-CNG station geopend te Kallo

Op de site van ADPO in Kallo op is woensdag onder grote belangstelling het eerste LNG en L-CNG tankstation in België geopend. Zodoende is de Antwerpse regio aangesloten op de Europese ‘Blue Corridors’.

Lees meer

LNG voor vrachtwagens: Fluxys en Mattheeuws Eric Transport openen eerste LNG-tankstation in Veurne

“De stap naar LNG betekent een drastische verlaging van de uitstoot en economisch heeft LNG eveneens belangrijke voordelen. Met de investering van Fluxys in het LNG-tankstation is nu ook de logistieke keten voor de bevoorrading rond. We hebben met Fluxys, Eni, Volvo Trucks en Romac Fuels een uniek partnerschap opgebouwd om LNG te promoten als valabel alternatief voor bio-petroleum. Ik ben ervan overtuigd dat LNG de toekomst is.”

Lees meer

Bereken uw besparing bij rijden op aardgas

l/100km