20/10/2015

België loopt zwaar achterop in investeringen in aardgasbussen.

KORTRIJK- Van 16 tot 21 oktober gaat in Kortrijk Xpo BusWorld door, de tweejaarlijkse beurs, uitsluitend gewijd aan autobussen en touringcars. Naar aanleiding daarvan doet de Natural Gas Vehicle Association Belgium (NGVA.be) een oproep aan de federale en deelstaatoverheden om de investering in aardgasbussen aan te moedigen. In vergelijking met andere landen loopt België zwaar achterop in deze sector van de mobiliteit. Aardgasbussen stoten aanzienlijk minder fijnstof, NOx en CO₂ uit. Daarmee kunnen ze in stedelijke agglomeraties een belangrijk –en onmiddellijk meetbaar- positief milieuverschil maken.

CNG: de logische volgende stap naar low carbon rijden voor het openbaar vervoer
De voorbije maanden hebben de federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse beleidsmakers duidelijke doelen gesteld of gepleit voor groene mobiliteit. Het openbaar vervoer en privé-busvervoer kunnen daar heen een belangrijke bijdrage tot leveren door te kiezen voor bussen die op aardgas rijden. “Aardgasbussen zijn de logische volgende stap naar low carbon rijden en een onmiddellijk inzetbaar alternatief voor de meer vervuilende dieselbussen”, stelt Didier Hendrickx, de voorzitter van NGVA.be.

Minder CO2, NOx en fijnstof dan diesel
CNG staat voor Compressed Natural Gas. Dat is hetzelfde aardgas waarmee we koken en verwarmen. Het is dus veilig in gebruik en heeft heel wat milieuvriendelijke troeven. Zo is de CO2 uitstoot well-to-wheel in vergelijking met diesel tot 12% lager. De uitstoot van NOx is zelfs meer dan de helft minder terwijl deze van fijnstof verwaarloosbaar is. Vooral in stedelijke agglomeraties maakt dit een belangrijk, positief milieuverschil. Bovendien kunnen deze bussen ook biomethaan tanken. In dat geval kan de CO2 uitstoot dalen tot 90%.

Minder omgevingslawaai
In een bus die op aardgas rijdt, verhoogt ook het comfort van de passagiers. CNG-bussen rijden zachter en trillen minder. Maar ook voor de omgeving is er een belangrijk pluspunt. Bussen op aardgas maken amper motorlawaai en produceren zo heel wat minder decibels. Voor het algemeen geluidsniveau in de stad is dat een belangrijke winst.

Bewezen succesvol in heel Europa
Vandaag hebben al heel wat steden in Europa en de rest van de wereld voor openbaar vervoer op aardgas gekozen. Tot de voortrekkers behoren Lille (73% van de vloot), Barcelona (34% van de vloot), Madrid (33% van de vloot) of New York (16% van de vloot). Meer dan 10.000 bussen op aardgas rijden nu reeds in Europa rond. In België heeft echter nog geen enkele stads- of streekvervoerbedrijf voor bussen op CNG gekozen, sedert de MIVB er einde jaren ’90 mee reed. NGVA.be roept op om deze achterstand dringend goed te maken. “Als de openbaar vervoermaatschappijen en schoolvervoerders zouden overstappen op aardgasbussen zal het effect voor het milieu onmiddellijk meetbaar zijn”, beklemtoont Didier Hendrickx. “Bovendien zijn bussen op CNG ook goedkoper in gebruik dan traditionele dieselbussen. De maatschappij wint er dus ook financieel aan.”

Hybride CNG-elektrisch voor nog betere resultaten
Het grote aantal CNG-modellen op Busworld in Kortrijk is het bewijs dat fabrikanten in de technologie geloven. Producenten zoals Mercedes-Benz, MAN, Van Hool en Iveco stellen er hun nieuwste modellen voor. Vandaag zijn er ook hybride aardgas of biomethaan-elektrische modellen die op het vlak van uitstoot, geluidsniveau en comfort nog indrukwekkendere cijfers kunnen voorleggen. Hiervan rijden er al een aantal in Zweden. “België mag in de investering in aardgasbussen niet langer achterblijven”, besluit Didier Hendrickx. “De technologie is matuur, veilig, perfect betaalbaar en bewezen milieuvriendelijk.”


Voor meer informatie of interviews over dit persbericht kan u terecht bij:

Didier Hendrickx
Voorzitter NGVA.be
didier.hendrickx@argb.be
0473 77 02 75

Oudere berichten

Bereken uw besparing bij rijden op aardgas

l/100km