16/10/2014

LNG voor vrachtwagens: Fluxys en Mattheeuws Eric Transport openen eerste LNG-tankstation in Veurne

Vandaag is een belangrijke stap genomen om LNG op de kaart te zetten als alternatieve brandstof voor vrachtwagens in België: Mattheeuws Eric Transport en Fluxys hebben officieel hun LNG-tankstation geopend op de terreinen van de transporteur in Veurne.

Eric Mattheeuws, CEO van Mattheeuws Eric Transport en winnaar van de Green Truck Award op de Transport & Logistics Awards 2014: “De stap naar LNG betekent een drastische verlaging van de uitstoot en economisch heeft LNG eveneens belangrijke voordelen. Met de investering van Fluxys in het LNG-tankstation is nu ook de logistieke keten voor de bevoorrading rond. We hebben met Fluxys, Eni, Volvo Trucks en Romac Fuels een uniek partnerschap opgebouwd om LNG te promoten als valabel alternatief voor bio-petroleum. Ik ben ervan overtuigd dat LNG de toekomst is.”

Walter Peeraer, CEO van Fluxys: "Fluxys wil de vicieuze cirkel doorbreken waarin de ontwikkeling van LNG-infrastructuur voor transport zich momenteel bevindt: transporteurs wachten af om over te schakelen op LNG doordat er geen tankstations zijn en er worden te weinig tankstations gebouwd omdat er te weinig klanten zijn. Door de handen in elkaar te slaan met transporteur Eric Mattheeuws hebben we de drempel verlaagd voor andere transporteurs om ook over te schakelen op LNG als duurzaam alternatief voor diesel.”

Stefano Campagnolo, Project Manager Transport bij het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie: “De Europese Commissie ondersteunt LNG als alternatieve brandstof voor vrachtwagens. Het nieuwe LNG-tankstation zal naar alle waarschijnlijkheid voor 50% mee gefinancierd worden door de Europese Commissie en is een project dat werd geselecteerd op grond van de oproepen door Trans-European Transport Networks (TEN-T) voor het indienen van voorstellen in 2013. We zijn bijzonder blij met dit initiatief, dat deel uitmaakt van een breder project en interessante lessen zal opleveren voor zowel beleidsmakers als industrie. Het komt ook op het juiste moment, net na de richtlijn voor de ontwikkeling van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen die onlangs werd goedgekeurd. Die richtlijn heeft als doel de Europese economie meer hulpbronnenefficiënt en minder afhankelijk van olie te maken.”

Pilootproject
De bouw van het tankstation begon in mei 2014 en werd volgens de planning afgerond in september 2014. De bevoorrading van het station gebeurt per tankwagen vanuit de LNG- terminal in Zeebrugge. Eric Mattheeuws Transport heeft 26 vrachtwagens die rijden op LNG in zijn wagenpark en exploiteert de installatie, die ook toegankelijk is voor andere transporteurs.

Voor Fluxys is het een pilootproject zowel op het vlak van engineering, technologie en vergunningen als het uitwerken van de economische aspecten van een LNG-tankstation. De ervaringen opgedaan gedurende de bouw en de feedback van Eric Mattheeuws als transporteur en exploitant van het tankstation moeten aanbevelingen en beste praktijken opleveren die kunnen worden gebruikt bij de bouw van bijkomende stations.

Omdat het initiatief van Mattheeuws Eric Transport en Fluxys niet alleen de bouw van een LNG- tankstation omvat, maar ook een businesscase vormt voor de industrie en lessen oplevert voor overheidsinstellingen, wordt het naar alle waarschijnlijkheid meegefinancierd door de Europese Commissie. Het project werd geselecteerd voor financiering door de EU door een onafhankelijke groep experten, onder de prioriteit ‘Maatregelen om innovatie en nieuwe technologie voor transportinfrastructuur te promoten’ van de jaarlijkse oproep van TEN-T voor het indienen van voorstellen in 2013.

LNG: onmiddellijke verbetering van de luchtkwaliteit en de brandstofkosten

LNG is aardgas dat vloeibaar is gemaakt (Liquefied Natural Gas) door het af te koelen tot -161°C. Daardoor krimpt het volume tot 1/600ste: 1 kubieke meter aardgas wordt 1,67 liter vloeibaar aardgas.

LNG heeft zowel in het vrachtvervoer als in de scheepvaart een veelbelovende toekomst door zijn gunstig emissieprofiel. Vergeleken met diesel of zware stookolie heeft aardgas immers de kleinste voetafdruk voor koolstof en overschakelen naar aardgas heeft ook een onmiddellijke impact op de luchtkwaliteit en de gezondheid:

  • tot 25% minder CO2
  • tot 90% minder stikstofdioxides(NOx)
  • verwaarloosbare hoeveelheid zwavel en fijn stof

Aardgas is ook aantrekkelijk geprijsd in vergelijking met traditionele brandstoffen in transport en heeft een betere energie-efficiëntie, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik.

Groot potentieel

De Europese Raad heeft pas vorige maand de richtlijn goedgekeurd voor het ontwikkelen van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Lidstaten moeten nu nationale beleidskaders opstellen om ervoor te zorgen dat er voldoende mogelijkheid is om LNG te tanken voor schepen in zeehavens en voor vrachtwagen tegen 2025, en voor schepen in binnenlandse havens tegen 2030.

Met een doelgericht beleid voor alternatieve brandstoffen is het mogelijk het aantal vrachtwagens op LNG in België te verhogen tot ongeveer 1 500 tegen eind 2025 en om ongeveer 780 000 ton zware stookolie die jaarlijks door de scheepvaart wordt gebruikt, te vervangen
door LNG.

Perscontacten

Fluxys
Rudy Van Beurden
Tel.: +32 2 282 72 30
rudy.vanbeurden@fluxys.com

Laurent Remy
Tel.: +32 282 74 50
laurent.remy@fluxys.com

Mattheeuws Eric Transport
Eric Mattheeuws
Tel.: +32 58 33 51 11
eric@mattheeuws.eu

Oudere berichten

Bereken uw besparing bij rijden op aardgas

l/100km